CO-SØFART KALENDER
Ole Philipsen - ITF møder Durban, Sydafrika.
Christian Petersen - ferie
Jannik Madsen - fri
FRA MEDIER
Jagten på Scandlines
I juli blev feltet af mulige købere snævret ind fra 13 til nu 6. Der er stor lukkethed omkring hvem disse seks er, men ifølge Børsens kilder er de 5 af dem med sikkerhed:
Stena Line
Baltic Ferry Development (hvor Løndmodtagernes Dyrtidsfond er med sammen med bl.a. en tysk storbank - konsortiet er skabt til lejligheden med henblik på køb af Scandlines).
Crossfinanz (Schweiz).
3i (England) (en af verdens største kapitalfonde)
Nordic Capital (Sverige)
Ejerne af Scandlines, Transportministeriet og Deutsche Bahn, forventes at udvælge 2-3 af de interesserede til endelige forhandlinger i løbet af september, og handlen ventes at være en realitet inden årets udgang. Der er megen spekulation i med hvilket formål de forskellige byder ind. For kapitalfondenes vedkommende er det sandsynligvis med henblik på videresalg i løbet af 4-5 år. Både den mulige Femern-forbindelse og monopolsituationen i Puttgarden spiller ind i overvejelserne. På kort sigt er rederiet sikret et årligt overskud på en halv mia. kr. på baggrund af monopolsituationen i sejladsen mellem Tyskland og Danmark.
Børsen, 3/8, side 6-7
Mærsk sælger 3 skibe
Der er tale om 3 tankskibe som er handlet til en pris på 1,1 mia. "Emilie Maersk", "Maersk Richmond" og "Maersk Regent". Skibene er samtidig taget tilbage på en femårs charter.
Børsen, 3/8, side 6
BornholmsTrafikken har nu fået vognmandstilladelse og nummerplader.
Transportorganisationerne HTSI og DTL har nu klaget til transportministeren og truer med at indbringe sagen om BHT som vognmand for konkurrencestyrelsen. Det sker efter BHT har fået vognmandstilladelse fra Færdselsstyrelsen, og efter rederiet nu også har fået nummerplader på sine trækkere. De to organisationer udtrykker stor bekymring om unfair konkurrence for deres medlemmer, og mener at offentligt støttet virksomhed principielt skal holde sig fra konkurrence med private virksomheder. Offentligt tilskud sammen med indgående kundekendskab vil stille de private vognmænd i en uholdbar situation, efter HTSI's og DTL's opfattelse.
Bornholms Tidende, 2/8, side 1